SOCIETAT CATALANA DE CIÈNCIA-FICCIÓ I FANTASIA

Francesc Puigpelat, “La màquina de les ànimes”, Ed. Destino, Barcelona, 2001

Francesc Puigpelat (Balaguer, 1959) periodista col.laborador en diverses publicacions catalanes, ja havia publicat, entre altres llibres, una preciosa narració de sociolingüística ficció, “La fletxa d’or” (Empúries,1995) on es presenta un futur en què totes les llengües de la Terra han deixat de parlar-se i hi ha una única llengua dominant, l’Omega; i “Apocalipsi blanc” (Premi Josep Pla 1999) situada en un futur pròxim, una novel.la inspirada en el film “Apocalypse Now” de F.Ford Coppola i “El cor de la tenebra” de Joseph Conrad.

A “La màquina de les ànimes” mostra l’enorme capacitat d’escriptor de ficció enemic dels tòpics i de la literatura fàcil o previsible i torna a endinsar-se en la ciència-ficció intel.ligent ja que parteix de la construccció d’una màquina que possibilita la transmigració d’ànimes d’un cos humà dins un altre cos mitjançant les noves tecnologies informàtiques. Es tracta del tema del viatge al.lucinant a través de les ments dels altres, però traslladant-hi no tota la ment sinó només una part petita, l’ànima del subjecte en qüestió i sense esborrar les dades guardades en el cervell del subjecte receptor. El tema que tracta Puigpelat ja havia estat treballat per Greg Egan a “Ciudad Permutación” (1995), on també apareix el tema de la immortalitat humana gràcies a la intel.ligència artificial que possibilita que es pugui recarregar la ment humana en un sistema informàtic.Però Puipelat es mostra especialment interessat en el tema de l’home a-biogràfic o pre-biogràfic, sense història ni records Malgrat ser una obra que parteix d’un presupòsit d’obra de CF perfectament canònica, segons el meu parer, l’autor no té una clara voluntat d’autor de CF ja que prefereix no aprofundir ni en els aspectes tecnicocientífics del tema que enceta ni en les possibilitats o conseqüències socioculturals que un invent d’aquelles característiques obriria a la humanitat. Per contra, insisteix molt en els aspectes filosòfics o ètics de temes colaterals, i en els arguments d’intriga, reencarnació, espionatge internacional, geopolítica, història de Sitges, acció cinematogràfica, llibres de viatges i amors impossibles tipus Romeu-Julieta. Tanmateix, utilitza moltes referències del món del cinema de CF, com ara “Desafiament total”o “Màtrix”. Una de les millors obres originals de CF catalana dels darrers anys.

Jordi Solé i Camardons.

Tornar