| Era 
        aquella època en la qual Barcelona semblava una capital italiana. 
        Correa, Milà i Bohigas estaven aprenent a tota velocitat els codis 
        més racionals, útils i progressistes del planeta sense endevinar 
        que arribaria un dia que podrien construir amb ells una ciutat sencera. 
        I Enric va portar a Barcelona un estil de dibuix, un traç ràpid, 
        sinuós i intrèpid, que quedarà per sempre com a emblema 
        d'aquell moment de la ciutat.La 
        seva facilitat per al dibuix era tan gran que només es divertia 
        complicant-se la vida. Recordo com em va sorprendre l'adaptació 
        absolutament personal que va portar a terme amb una velocitat esbalaïdora 
        del revolucionari estil italià de finals dels seixanta. Hi ha dibuixos 
        seus que haurien de figurar al Museu d'Art Contemporani, perquè 
        només la seva modèstia i el seu fantàstic individualisme 
        el van mantenir apartat de l'art establert. Però no hi ha hagut 
        un dibuixant més lleuger, subtil i graciós en aquest país 
        des dels grans caricaturistes com Nogués o Junceda.Una 
        escena d'aquells anys m'ha quedat gravada a la memòria: Beatriz 
        de Moura es va inventar una revista anomenada 'La mosca', un caprici impertinent 
        i mordaç que encara guardo i que he tornat a mirar ara. Enric va 
        dibuixar la mosca. Una mosca genial. Però a la segona o tercera 
        reunió ens va dir que ho deixava. Davant de la nostra sorpresa 
        va assegurar que aquells ja no eren temps per a les aventures col·lectives 
        i que ell estava a punt d'emprendre la seva aventura personal i privada. 
        Enric, alt, fi, elegant, em va semblar en aquell moment un Corto Maltese 
        a la catalana. M'ho segueix semblant. Segurament com Corto Maltese, Enric 
        només s'ha acomiadat de nosaltres fins a la pròxima aventura.© 
        03/11/98 AVUI. Tots els drets reservats. |