| Hi 
        ha un fil roig literari i d'actitud davant la realitat que uneix la novel.la 
        gòtica i el modern conte de terror que neixen als segles XVIII 
        i XIX, la Ghost Story, el neogòtic, el món de terror psicològic 
        de Poe i els seus seguidors, Kafka, el modernisme més especulatiu, 
        el món inèdit i el calaix de sastre anomenat ciència-ficció. 
        No incloc en aquest conjunt de tendències literàries el 
        "Fantàstic" de les obres de Fantasia heroica, de fades, 
        màgia i bruixeria que inventa móns exitosos com els de Tolkien; 
        no l'inclouré entre les obres estudiades en aquest escrit perquè 
        el Fantàstic és ben diferent tan del Meravellós més 
        acostat a la raó o a l'especulació científica de 
        la Ciència-ficció d'una banda, com del Meravellós 
        fantàstic del Vampirisme o de l'Estrany fantàstic dels moderns 
        contes de terror que van donar inici a tot aquell món centrat en 
        l'especulació literària i que hom anomena "literatura 
        Fantàstica" però que potser també podríem 
        anomenar "literatura especulativocèntrica", i en què 
        els protagonistes i el paisatge de la literatura especulativa acostumen 
        a ser la gent dels nostres dies o de vegades d'un futur proper o d'una 
        altra dimensió en un món com el que vivim o com el que hem 
        viscut, però on sempre hi ha un element argumental central que 
        trenca amb el realisme estricte però també amb la màgia 
        de la Fantasia heroica, i justament aquest element que no és real 
        ni màgic li dóna vida: la veritat oculta de Pere Calders, 
        l'escarbat de Poe o la salamandra de Mercè Rodoreda en podrien 
        ser exemples. Ningú es pregunta si aquelles situacions inèdites 
        o si aquells animals són científicament possibles i ningú 
        els justifica per una possible inclusió dins un món fantàstic 
        d'anells màgics i espases embruixades. Simplement existeixen dins 
        el món real de la ficció, de la literatura.En la literatura especulativa es produeix un pacte entre lector i escriptor 
        en base a la plausibilitat del relat o en l'acceptació d'allò 
        meravellós, estrany o inèdit però sempre proper per 
        l'estètica, l'entorn o les ideologies o mentalitats que envolten 
        la narració. El món del planeta dels simis és científicament 
        impossible però és rigorosament plausible o si més 
        no pròxim en l'àmbit de les idees o mentalitats i metàfores 
        que expliquen el nostre món actual.
 Encara que és un error considerar que la literatura fantàstica 
        i especulativa és una literatura de joves (com diu V.Martínez-Gil, 
        2004), justament els elements emotius, meravellosos i transgressors d'aquesta 
        literatura sovint atrauen especialment els nens i els joves adolescents. 
        Les obres que tenen en la por l'element central agraden als primers lectors 
        que justament han entrat al bateig de la ficció a través 
        de les històries o contes fantàstics.
 En aquest article volem fornir al lector d'elements que ajudin a aprofundir 
        o a treballar didàcticament la narració i el cinema fantàstic 
        especialment a 4t d'ESO i 1er de batxillerat (sempre que l'horari i la 
        flexibilitat dels nostres centres d'ensenyament ens ho permeti). I ho 
        farem centrant-nos en aquests cinc tipus d'éssers de la nostra 
        fantàstica processó: els fantasmes, els vampirs, els humans 
        artificials (robots o humanoides biològics), la gent d'un futur 
        (im)possible (transhumans o posthumans) i els extraterrestres més 
        acostats a la manera de ser de les persones humanes. Per tant, en queden 
        exclosos tant els nans, follets, elfs, la goja o dona d'aigua, la fada 
        o els gegants de la Màgia, com els monstres alienígenes 
        amb els quals no ens podem comunicar.
El 
        cinema i la narrativa de por o especulativa a les aules
 Si el que pretenem és desvetllar els hàbits de lectura dels 
        alumnes haurem de tenir present que els joves adolescents tenen una tendència 
        innata a gaudir del conte de terror. Fora bo que de bon principi i a partir 
        de la lectura i el comentari d'un conte es mirés de concretar mínimament 
        el marc literari conceptual en què s'inseriran les lectures i els 
        films que hom vol treballar. Hi ha diverses opcions: (1) Delimitar únicament 
        les coincidències o divergències entre literatura Fantàstica 
        i Ciència-Ficció. (2) Acceptar la proposta de T.Todorov, 
        segons la qual hi ha un nucli central que anomena "Efecte Fantàstic" 
        a partir del qual en un extrem trobem (I) L'Estrany que cerca una explicació 
        racional i que dóna lloc a l'Estrany Pur del relat Policiac i a 
        l'Estrany Fantàstic dels moderns contes de Terror, fantasmes, estranyes 
        percepcions o els successos insòlits i (II) el Meravellós, 
        que implica una acceptació del lector del Sobrenatural i on s'inclouen 
        temes tan absolutament diferents com allò que podem incloure dins 
        el Meravellós científic de la CF més científicocèntrica 
        i el Meravellós Pur que inclouria temes com els contes de fades 
        o el món màgic de la Fantasia heroica (que ja hem dit que 
        excloem de la nostra proposta) i el Meravellós Fantàstic 
        del vampirisme (nosaltres també hi afegiríem la vessant 
        més especulativa de la Ciència-Ficció centrada en 
        temes més acostats a les ciències socials). (3) Adaptar 
        l'esquema de Todorov -com farem en aquest article- en cinc centres d'interès 
        bàsics: (I) El conte de Terror amb els Fantasmes com a protagonistes 
        (II) El Món del Vampirisme. (III) La CF d'anticipació que 
        ens parla de gent del futur amb poders especials, posthumans o mutants 
        o que viuen síndromes o situacions especials que els fan evolucionar 
        (IV) Els éssers biològics, clons o humans artificials, els 
        androides i robots de la Intel.ligència artificial. (V) els Extraterrestres 
        més "humans".
Entre 
        el gòtic i la Ghost Story
 La nostra processó d'éssers de ficció comença 
        a la fi del segle XVIII amb l'aparició a Anglaterra de la novel.la 
        gòtica pre-romàntica situada en el marc de terrorífics 
        castells medievals, amb els personatges dels monjos i els cavallers esdevinguts 
        fantasmes que enllacen amb la tradició del nostre Comte Arnau que 
        esdevingué un conte fantàstic el 1858 de la mà de 
        Víctor Balaguer en l'inici de la Renaixença (un autor de 
        ciència-ficció i especialista ufòleg com Antoni Ribera 
        en va fer una interpretació teatral el 1951). Explicar o fer alguna 
        lectura de la llegenda d'Arnau comparant-ho amb les altres ànimes 
        en pena dels castells anglesos és una primera possibilitat. Proposem 
        treballar temes com la por (reflexionar sobre quines coses fan por als 
        joves; diferenciar entre la por dels personatges i la por del lector; 
        cercar els elements literaris que creen una atmosfera de por...) a través 
        de lectures com "La por" o "Ell?" (1883) de Guy de 
        Maupassant, "La cambra entapissada" (1830), o la paròdia 
        d'"El fantasma de Canterville" perquè mostra la liquidació 
        del tòpic literari amb tots els castells, cadenes, sorolls i taques 
        de sang que ja no espanten les noves generacions; "Harry" de 
        Rosemary Timperley i "El fantasma d'una sola mà" de J.Sheridan 
        Le Fanyu, com a exemples de l'aparició de la Ghost Story. Es pot 
        treballar amb els alumnes la descripció i la construcció 
        teòrica i/o creativa de fantasmes, les diferències entre 
        els fantasmes gòtics i els de la Ghost o els moderníssims 
        fantasmes cinematogràfics d'"El sisè sentit" de 
        M.Night Shyamalan o "Los otros", les diferències entre 
        el terror centrípet (fruit d'un fenomen extern al personatge) o 
        centrífug (conseqüència de pors internes del personatge). 
        Les diferències entre el terror cregut de la superstició 
        i el terror gaudit del conte de por racional fruit justament de l'escepticisme. 
        La presència dels elements del Romanticisme o del Realisme, de 
        les idees filosòfiques, de les actituds ara més optimistes 
        adès més pessimistes que hi són presents, etc.
 Hi ha diversos contes de Poe que agradaran els joves i que il.lustren 
        l'estrany Fantàstic amb explicacions ara més sobrenaturals 
        ara més racionals. Disposem també sobre el tema dels fantasmes 
        catalans "La vetlla dels morts" (1897) de Joaquim Ruyra o "El 
        carro dels morts" o "La meva mort" (1915) de Joan Santamaria, 
        i podríem incloure-hi relats meravellosos com "La salamandra" 
        (1967) de Rodoreda, "La nau dels bojos" (2001) d'Albert Sànchez 
        Pinyol, l'autor de l'exitosa "La pell freda" que també 
        podria formar part de les lectures recomanades.I altres estranyes percepcions 
        catalanes com "La ratlla i el desig", entre molts altres contes 
        de Pere Calders.
Vampirisme 
        i realisme
 Dels fantasmes al Vampirisme només hi ha un pas atès que 
        tots són morts vivents i obres com "Dràcula" o 
        "Carmilla" (1872) no haurien de ser menystingudes a les aules. 
        Es poden treballar les relacions que s'estableixen entre influències 
        literàries, superstició popular, tractats de vampirisme, 
        llegenda oral i l'existència de societats secretes com The Golden 
        Dawn (1887) en l'aparició de la figura de Dràcula una de 
        les icones (al costat de Frankenstein o la robot Maria de "Metròpolis", 
        fruit de tres obres especulativocèntriques) més representatives 
        i universals del segle XX. Proposem estudiar fins a quin punt justament 
        el Realisme de l'obra de Stocker dóna sentit i força a la 
        literatura més especulativa. Recomanem les propostes didàctiques 
        que ofereix M.Subirana en els seus cursos de literatura fantàstica; 
        l'antologia d'Olcina (2003) ens ofereix una útil introducció 
        al tema i un conjunt de contes des de Goethe i Polidori a Stocker o el 
        nostre Joaquim Ruyra -"La xucladora" (1903)-. En aquest tema 
        són claus la comparació entre les lectures que esculli el 
        professor i la selecció dels diversos films des de Nosferatu (1922) 
        de F.W.Murnau a Dràcula de Ford Coppola. Si havíem proposat 
        la construcció d'un fantasma ara proposem el retrat d'un vampir, 
        les tècniques literàries realistes presents (carta, retall 
        de diari, informes mèdics), el relat d'aventures i la novel.la 
        de cavalleries, la presència d'elements de la novel.la victoriana, 
        la moral sobre el bé i el mal i el debat sobre els diversos elements 
        que el fan possible: el mirall que no en reflecteix la imatge, l'estaca, 
        la tomba, la licantropia, els efectes de la llum del dia, la sang, els 
        cercles de flames, les ombres, la sexualitat, etc.
 
 Arrenca la ciència-ficció amb humans artificials i 
        biològics
 
 Podríem partir de la definició que Brian Aldiss fa de la 
        CF com a "l'art d'allò que pot ser possible en un futur" 
        en contraposició a la Fantasia que "té a veure amb 
        tot el que és impossible". En tot cas, a la definició 
        d'Aldiss només hi afegiria: "...en un futur, en un altra època, 
        en un món paral.lel, o en un altre món". Segons aquesta 
        definició, serien éssers impossibles (mentre no es demostri 
        el contrari) els fantasmes i els vampirs, mentre que podrien ser possibles 
        alguns humans artificials, els clons, els robots, els ciborgs, els mutants 
        o posthumans i els extraterrestres. A l'aula es podria treballar el grau 
        d'(im)possibilitat de cadascun dels personatges: des de la impossibilitat 
        de crear vida a través de cadàvers i electricitat, a les 
        possibilitats de la manipulació genètica o la realitat actual 
        dels robots.
 De la mateixa manera que la Ghost Story va representar l'intent de cercar 
        una explicació racional al tema dels fantasmes basant-se en la 
        filosofia o la psicologia; el naixement del conte materialista de terror 
        d'autors com H.P.Lovecraft -proposem fragments de Herbert West.Reanimator 
        - donarà lloc a la ciència-ficció de terror però 
        amb el fonamental referent i precursor Frankenstein (1818) de Mary Shelley. 
        El conte materialista de por neix de les pors generades per la I Guerra 
        Mundial i de la crisi del racionalisme oficial que donarà lloc 
        a les avantguardes. De fet, el mateix Aldiss ha proposat que la CF s'hauria 
        d'haver anomenat Literatura Surrealista tot desvinculant-se de l'excessiva 
        restricció que comporta el mot "ciència" del seu 
        nom. En tot cas, les noves pors de la guerra i la destrucció faran 
        aparèixer el fantasma del cataclisme i l'aparició del que 
        Lovecraft bateja com a "terror còsmic". Sorgiran nous 
        temes, noves hipòtesis científiques com la genètica 
        i la clonació humana present a "Un món feliç" 
        (1932) d'Huxley però també en "Homes artificials" 
        (1912) de Frederic Pujulà i Vallès, primera obra catalana 
        de CF i que algun dia hauria de passar a ser lectura obligatòria 
        de batxillerat i tractada com cal en els curriculums universitaris. Es 
        tracta d'un altre dels personatges de la nostra processó: l'humà 
        artificial producte de la manipulació genètica amb la intenció 
        de crear una societat nova amb posthumans alliberats de les maldats i 
        ignoràncies atàviques. Per tant, el retrat d'aquest nou 
        home s'hauria d'afegir al dels fantasmes i vampirs i comparar-lo amb el 
        monstre de Frankenstein i amb els diversos clons -gammes, deltes, alfes 
        i epsilons- d'Huxley a través de les lectures de fragments de les 
        tres obres. També seria útil comparar els retrats dels humans 
        artificials amb els dels seus creadors, tot sovint savis bojos que complementen 
        la figura de l'ésser inventat. Dos films clau: Els nens del Brasil 
        (1978) de F.J.Shaffener i Gattaca (1997) d'A.Niccol.
 Un altre grup de personatges serien els mutants humans, representants 
        d'una nova espècie de posthumans que mostraria un pas més 
        en l'evolució de l'espècie: "Juan Raro" (1934) 
        d'Olaf Stapledon; l'homo technicus d'"El dia dels mutants" (1992) 
        d'Antoni Ribera o els sesosos de "La síndrome dels estranys 
        sons" (2003). O fins i tot els experiments o accidents que donaran 
        lloc a "L'home invisible" (1897) de H.G.Wells, el Mister Hyde 
        (1886) de R.L.Stevenson, o "La mosca" (1962) de G.Langlaan. 
        Amb tot els seus films corresponents. El conte sobre els regressius de 
        Pedrolo també pot servir de contrapunt comparatiu. Un cas a part 
        ja que combina el tema del vampirisme amb el del cataclisme i la posthumanitat 
        és "Sóc llegenda" (1954) de R.Matheson, novel.la 
        que es podria comparar amb l'adaptació cinematogràfica "El 
        último hombre...vivo" (1971) i estudiar el grau de manipulació 
        ideològica que pot patir una obra. Per qüestions d'espai no 
        inclourem el tema dels superhumans o superherois amb facultats extrasensorials.
Robots 
        i extraterrestres
 Descartats els monstres alienígenes com els de la sèrie 
        de films "Alien" que ens serveixen per distingir-los dels extraterrestres 
        amb característiques més acostades als humans i que sovint 
        són metàfores d'aquests, ens trobarem amb una multiplicitat 
        de retrats, però hauríem de distingir també entre 
        els extraterrestres èticament més malèvols com els 
        marcians de "La guerra dels mons" (1898) de Wells, "Mecanoscrit 
        del segon origen" (1974) de Pedrolo, "El dia dels trífids" 
        (1951) de J.Wyndham o els films "La guerra de los mundos" (1953), 
        "La invasió dels ultracossos" (1978) de P.Kaufman, que 
        mostren la dèria invasora dels mateixos humans, fins als èticament 
        més evolucionats com el "Urn de Djln" (dins Trajecte 
        final) de Pedrolo o el mestre Yoda d'El Imperi contraataca o Starman (1984). 
        O els extraterrestres per triar i remenar dels llibres de Montserrat Galícia 
        ("L'habitació de la Bàrbara", 2004) de la filosòfica 
        "Hacedor de estrellas" (1937) d'O.Stapledon o la sociolingüística 
        "Els llenguatges de Pao" (1958) de J.Vance. La xenobiologia 
        -un antídot contra la xenofòbia- ens ajudarà a dibuixar 
        les característiques i les històries dels nostres extraterrestres 
        d'aula.
 Podríem establir una mena d'evolució que aniria dels fantasmes 
        i vampirs com a humans incomplets o maleïts fins als humans biològics, 
        els robots mecànics, els cíborgs mig biològics i 
        mig mecànics, els posthumans més evolucionats i els extraterrestres. 
        De fet, sovint en aquests personatges sembla endevinar-s'hi un afany dels 
        autors per anar més enllà de les insuficiències humanes. 
        Algun autor defensa fins i tot que els humans només formem part 
        d'un immens pla evolutiu que faria possible l'aparició de la Intel.ligència 
        Artificial, darrer esglaó abans de la construcció d'humans 
        artificials perfectes. D'altra banda cal fer notar que el tema dels robots 
        té precedents amb els autòmats i el mite hebreu del Golem.
 Sense oblidar les necessàries referències a Karel Capek, 
        l'inventor del nom (1920); "Jo, Robot" o el conte "L'home 
        bicentenari" (i el film de 1999) d'Asimov podria ser una bona introducció 
        al tema dels robots i les lleis de la robòtica que els fan possibles. 
        També recomanem "Encontre amb Rama" (1973) de Clarke 
        i els films "Blade Runner", que pot comparar-se amb la novel.la 
        de P.K.Dick (1964), "Màtrix" (1999), "AI"(2001) 
        de Spielberg i el clàssic "Ultimàtum a la Terra" 
        (1951) de R.Wise, amb l'interessant discurs final de l'extraterrestre 
        protagonista ressuscitat pel robot Gort. No han perdut interès 
        els robots catalans de "Barcelona 2080" (1989) de Víctor 
        Mora. Els androides tanquen la processó.
 Jordi Solé i Camardons
Llibres 
        recomanatsTerror 
        i vampirisme:
 Guy de Maupassant, Contes de bogeria i obsessió, Llibres del Mall, 
        1985.
 Roald Dahl, El llibre dels fantasmes, Barcelona: Columna, 1998.
 Emili Olcina, Antologia de narrativa fantàstica catalana, Laertes, 
        1998
 Emili Olcina, El llit sota la tomba. Antologia de la narrativa de vampirs, 
        Laertes, 2003.
 Edgar Allan Poe, Contes 1, presentació de Joan Solé, Columna, 
        2002.
 J.Sheridan Le Fanu, Carmilla, Laertes, 1984.
 Bram Stocker, Dràcula, Laertes.
 
 Ciència-ficció:
 
 Mary W.Shelley, Frankenstein, Barcanova.
 DD.AA. Temps al temps.Antologia de contes de ciència-ficció. 
        A cura d'A.Munné-Jordà, La magrana.
 DD.AA. Futurs imperfectes. A cura d'A.Munné-Jordà, ed.62, 
        1997.
 Frederic Pujulà i Vallès, Homes artificials, 1912. Pleniluni.
 Manuel de Pedrolo, Trajecte final, Barcanova, 1975.
 Jordi Solé i Camardons. Les paraules del futur. Llengües i 
        comunicació en la ciència-ficció, ed.3i4,
 Víctor Martínez-Gil, Els altres mons de la literatura catalana. 
        Una antologia de narrativa fantàstica i especulativa. Club del 
        Llibre/Galàxia Gutenberg (en premsa, 2004)
 |