SOCIETAT CATALANA DE CIÈNCIA-FICCIÓ I FANTASIA

Pedrolo fantàstic. Joaquim Carbó analitza l'obra de Pedrolo.

En la III Trobada de Ciència-ficció i Fantasia, celebrada a Mataró el dia 11 de desembre, es va debatre si bona part de l'obra de Manuel de Pedrolo -amb excepcions tan realistes com poden ser les novel·les 'Domicili provisional' i 'Una selva com la teva'- es projecta en el terreny de la fantasia o voreja o franqueja la frontera de la ciència-ficció, com passa a 'Successimultani', 'Trajecte final', 'Entrada en blanc', o 'Mister Chase, podeu sortir'.

Ho és, el cèlebre 'Mecanoscrit', un llibre de ciència-ficció? Pel que es refereix al fantàstic, però, penso que hi entra de ple per la seva ambició i obsessió d'aconseguir la novel·la total, un propòsit que ell mateix sabia que era impossible i que, per tant, pertanyia al regne de la il·lusió.

Al començament de la seva carrera literària, Pedrolo, atret per una idea que el burxava i que acabaria explotant, va assajar amb ironia la idea de la novel·la total en el conte 'El millor novel·lista del món' (El temps a les venes, 1953/1954): un metge ensenya a un visitant les instal·lacions d'un manicomi i li assenyala el malalt que fa uns quants anys que escriu vint-i-cinc fulls cada dia, i ja en porta cent disset mil d'escrits d'una mateixa i única novel·la.

Després d'haver encomanat la seva dèria als altres interns, entre tots han arribat gairebé al milió de fulls. El mateix metge es disculpa, ja que, per falta de pràctica, només ha estat capaç d'escriure'n cinquanta mil...

¿En què consisteix aquesta novel·la total? És un intent d'abastar-ho tot, de descriure tots els tipus humans, tots els problemes, totes les situacions, sempre a partir de les possibilitats que se'ns ofereixen a cada instant, els menys importants dels quals poden ser prou decisius: "...el fet d'agafar un tramvia o un autobús en lloc d'un altre, de preferir el carrer A al carrer B, de comprar un diari determinat entre la dotzena que té a la seva disposició, d'ensopegar-se amb un amic o de no ensopegar-hi, de somriure a una dona o de passar de llarg sense ni mirar-se-la... Cada cop comença un destí nou", s'explicava en aquest conte.

Un parell d'anys més tard Pedrolo hi tornava amb un conte breu, 'El camí', dins 'Violació de límits' (1955). I no sabem exactament quan, però un dia va prendre la decisió d'arromangar-s'hi i es va posar amb decisió a explorar totes les possibilitats narratives com el boig del primer conte, en un intent que, quan ja portava escrites més de nou-centes pàgines, va abandonar i destruir perquè va creure que no hi hauria cap lector capaç de seguir-lo en el cas que ell mateix hagués trobat la manera de continuar-lo.

Ho confessa a Jordi Coca en la llarguíssima conversa 'Pedrolo Perillós?' (1973): "N'hi havia per tornar-se boig! El tempo era tan lent, que al cap de 800 pàgines encara em trobava en el primer dia de la narració". Després va escriure i publicar 'Viure a la intempèrie' (1974), on limitava les possibilitats a dues accions paral·leles que se superposen a cada una de les pàgines, partides per la meitat, i que abasten només les primeres vint-i-quatre hores de l'experiment.

Finalment, entre 1963 i 1969, va trobar la fórmula que li convenia i es va dedicar al cicle 'Temps obert' amb uns elements fixos: la llar de Daniel Bastida, a Gràcia, on el protagonista viu amb els seus pares i dos germans més petits, rep els efectes d'un bombardeig durant la guerra civil. El gran cicle novel·lístic es construeix a partir de tot de variables: els efectes del bombardeig; la mor d'algú de la família; la repressió posterior: el pare tancat a la presó o exiliat; un canvi de barri; les possibilitats d'accedir o no a estudiar...

Amb aquesta actitud desenvolupa el Llibre Primer del cicle que comprèn nou denses novel·les: 'Un camí amb Eva', 'Se'n va un estrany', 'Falgueres informa', 'Situació analítica', 'Des d'uns ulls de dona', 'Unes mans plenes de sol', 'L'ordenació dels maons', 'No en tenim prou amb la primavera' i 'Pols nova de runes velles', en les quals el protagonista és successivament escriptor, estraperlista, representant comercial, psicoanalista, home de negocis, pagès, dependent, mecànic i cambrer, activitats suficients que li permeten dibuixar un fresc de la vida catalana de la postguerra, per més que l'autor comenti que hi hauria hagut d'afegir, encara, dos Daniel Bastida més: un aristòcrata i un clergue.

El Llibre Segon, planejat a base de redactar un parell de variants que neixen a partir del final de cada una de les novel·les del Llibre Primer, havia de constar, per tant, de disset a vint títols, però l'autor va abandonar l'empresa quan tot just acabava d'escriure la segona. Els dos títols del Llibre Segon són 'Cartes a Jones Street' i 'Conjectures' de Daniel Bastida'.

Del Llibre Tercer -que Pedrolo imaginava que necessitaria quaranta novel·les més, a partir de dues variants de cada títol del Llibre Segon- ja no en va escriure cap. En la conversa amb Jordi Coca, Pedrolo, a l'estil del foll del seu conte, manifestava: "M'hauria fet gràcia trobar un escriptor de la teva generació prou interessat per prosseûguir-la... Sí home, no te'n riguis! És una idea magnífica. ¿T'imagines una colla d'escriptors de generacions successives, embarcats a desenvolupar aquest llibre? Una cosa demencial, d'acord. Però potser les úniques coses que val la pena fer són aquelles que surten del corrent, del normal... Seriosament, hi havia pensat sovint. Ara, ja sé, que si ni jo he acabat tot el que podia fer..."

Sóc testimoni que en algun dels àpats amb què l'Ofèlia Dracs decidia el rumb de les seves històries s'havia especulat més d'un cop sobre aquesta possibilitat. Però ara, desapareguts prematurament Joaquim Soler i Jaume Fuster, dos dels pedrolians més entusiastes del grup, no crec que ningú més s'hi atreveixi.

La idea que menava Pedrolo a pensar en aquesta aventura naixia, tal com ell explicava, en la seva pròpia experiència: "En la meva vida hi ha un instant crucial, el de la guerra. Jo, que aleshores acabava el batxillerat, volia ser metge, i de segur que ho hauria estat sense aquesta guerra. És ben possible que la feina de metge m'hagués allunyat de la literatura; no hi hauria ara, doncs, un Pedrolo escriptor, sinó un Pedrolo metge. Tots dos eren possibles. I d'altres, és clar..."

Un Pedrolo metge, una altra de les seves dèries, com es pot comprovar amb la lectura de 'Successimultani' (1979), la més genuïna de les seves obres de ciència-ficció, en què una noia que té la facultat de viatjar en el temps i que en algun moment ha conegut un Manuel de Pedrolo novel·lista, li envia al carrer Calvet, domicili de l'autor, l'original d'una història que parla d'una guerra civil, del triomf d'un dictador, d'activitats clandestines, empresonaments i lluites d'alliberació nacional... Un original que anirà a parar a les mans del doctor Manuel de Pedrolo, prou conegut a Barcelona, que viu al carrer de Balmes en una època que "...la convivència ciutadana no ha estat interrompuda per cap fet bèl·lic des del temps de la darrera carlinada i, fora, de la guerra del 14-18." Ciència-ficció pura, evidentment!

Al llarg dels sis anys que li va ocupar la redacció dels onze títols de 'Temps Obert', Pedrolo encara va trobar temps i imaginació per escriure articles, narracions i cinc novel·les més: 'Joc brut', 'Totes les bèsties de càrrega', 'A cavall de dos cavalls', 'Mossegar-se la cua' i 'Milions d'ampolles buides'. I, entre 1975 i 1981, va publicar-ne vint-i-dues que guardava als calaixos a l'espera que la mort del dictador suposés l'abolició de la censura que les havia frenat, algunes de les quals ni tan sols les havia presentat perquè ell mateix considerava impossible que fossin autoritzades.

Pedrolo va ser una persona completament lliure, que escrivia el que volia sense pensar en els condicionaments de l'època. És possible que l'extensió de la seva obra, la diversitat dels gèneres que va tractar i, potser, l'obligada irregularitat que hi ha d'haver en tants milers de pàgines hagi impedit que es realitzi algun estudi exhaustiu de la seva obra. A Mataró només vam ser capaços de parlar d'una petita parcel·la.

Aquest article ha sigut extret del diari AVUI.
© 24/12/98 AVUI. Tots els drets reservats.

Tornar