| En 
        la III Trobada de Ciència-ficció i Fantasia, celebrada a 
        Mataró el dia 11 de desembre, es va debatre si bona part de l'obra 
        de Manuel de Pedrolo -amb excepcions tan realistes com poden ser les novel·les 
        'Domicili provisional' i 'Una selva com la teva'- es projecta en el terreny 
        de la fantasia o voreja o franqueja la frontera de la ciència-ficció, 
        com passa a 'Successimultani', 'Trajecte final', 'Entrada en blanc', o 
        'Mister Chase, podeu sortir'.Ho 
        és, el cèlebre 'Mecanoscrit', un llibre de ciència-ficció? 
        Pel que es refereix al fantàstic, però, penso que hi entra 
        de ple per la seva ambició i obsessió d'aconseguir la novel·la 
        total, un propòsit que ell mateix sabia que era impossible i que, 
        per tant, pertanyia al regne de la il·lusió. Al 
        començament de la seva carrera literària, Pedrolo, atret 
        per una idea que el burxava i que acabaria explotant, va assajar amb ironia 
        la idea de la novel·la total en el conte 'El millor novel·lista 
        del món' (El temps a les venes, 1953/1954): un metge ensenya a 
        un visitant les instal·lacions d'un manicomi i li assenyala el 
        malalt que fa uns quants anys que escriu vint-i-cinc fulls cada dia, i 
        ja en porta cent disset mil d'escrits d'una mateixa i única novel·la.Després 
        d'haver encomanat la seva dèria als altres interns, entre tots 
        han arribat gairebé al milió de fulls. El mateix metge es 
        disculpa, ja que, per falta de pràctica, només ha estat 
        capaç d'escriure'n cinquanta mil... ¿En 
        què consisteix aquesta novel·la total? És un intent 
        d'abastar-ho tot, de descriure tots els tipus humans, tots els problemes, 
        totes les situacions, sempre a partir de les possibilitats que se'ns ofereixen 
        a cada instant, els menys importants dels quals poden ser prou decisius: 
        "...el fet d'agafar un tramvia o un autobús en lloc d'un altre, 
        de preferir el carrer A al carrer B, de comprar un diari determinat entre 
        la dotzena que té a la seva disposició, d'ensopegar-se amb 
        un amic o de no ensopegar-hi, de somriure a una dona o de passar de llarg 
        sense ni mirar-se-la... Cada cop comença un destí nou", 
        s'explicava en aquest conte. Un 
        parell d'anys més tard Pedrolo hi tornava amb un conte breu, 'El 
        camí', dins 'Violació de límits' (1955). I no sabem 
        exactament quan, però un dia va prendre la decisió d'arromangar-s'hi 
        i es va posar amb decisió a explorar totes les possibilitats narratives 
        com el boig del primer conte, en un intent que, quan ja portava escrites 
        més de nou-centes pàgines, va abandonar i destruir perquè 
        va creure que no hi hauria cap lector capaç de seguir-lo en el 
        cas que ell mateix hagués trobat la manera de continuar-lo.Ho 
        confessa a Jordi Coca en la llarguíssima conversa 'Pedrolo Perillós?' 
        (1973): "N'hi havia per tornar-se boig! El tempo era tan lent, que 
        al cap de 800 pàgines encara em trobava en el primer dia de la 
        narració". Després va escriure i publicar 'Viure a 
        la intempèrie' (1974), on limitava les possibilitats a dues accions 
        paral·leles que se superposen a cada una de les pàgines, 
        partides per la meitat, i que abasten només les primeres vint-i-quatre 
        hores de l'experiment. Finalment, 
        entre 1963 i 1969, va trobar la fórmula que li convenia i es va 
        dedicar al cicle 'Temps obert' amb uns elements fixos: la llar de Daniel 
        Bastida, a Gràcia, on el protagonista viu amb els seus pares i 
        dos germans més petits, rep els efectes d'un bombardeig durant 
        la guerra civil. El gran cicle novel·lístic es construeix 
        a partir de tot de variables: els efectes del bombardeig; la mor d'algú 
        de la família; la repressió posterior: el pare tancat a 
        la presó o exiliat; un canvi de barri; les possibilitats d'accedir 
        o no a estudiar...Amb 
        aquesta actitud desenvolupa el Llibre Primer del cicle que comprèn 
        nou denses novel·les: 'Un camí amb Eva', 'Se'n va un estrany', 
        'Falgueres informa', 'Situació analítica', 'Des d'uns ulls 
        de dona', 'Unes mans plenes de sol', 'L'ordenació dels maons', 
        'No en tenim prou amb la primavera' i 'Pols nova de runes velles', en 
        les quals el protagonista és successivament escriptor, estraperlista, 
        representant comercial, psicoanalista, home de negocis, pagès, 
        dependent, mecànic i cambrer, activitats suficients que li permeten 
        dibuixar un fresc de la vida catalana de la postguerra, per més 
        que l'autor comenti que hi hauria hagut d'afegir, encara, dos Daniel Bastida 
        més: un aristòcrata i un clergue.El 
        Llibre Segon, planejat a base de redactar un parell de variants que neixen 
        a partir del final de cada una de les novel·les del Llibre Primer, 
        havia de constar, per tant, de disset a vint títols, però 
        l'autor va abandonar l'empresa quan tot just acabava d'escriure la segona. 
        Els dos títols del Llibre Segon són 'Cartes a Jones Street' 
        i 'Conjectures' de Daniel Bastida'.Del 
        Llibre Tercer -que Pedrolo imaginava que necessitaria quaranta novel·les 
        més, a partir de dues variants de cada títol del Llibre 
        Segon- ja no en va escriure cap. En la conversa amb Jordi Coca, Pedrolo, 
        a l'estil del foll del seu conte, manifestava: "M'hauria fet gràcia 
        trobar un escriptor de la teva generació prou interessat per prosseûguir-la... 
        Sí home, no te'n riguis! És una idea magnífica. ¿T'imagines 
        una colla d'escriptors de generacions successives, embarcats a desenvolupar 
        aquest llibre? Una cosa demencial, d'acord. Però potser les úniques 
        coses que val la pena fer són aquelles que surten del corrent, 
        del normal... Seriosament, hi havia pensat sovint. Ara, ja sé, 
        que si ni jo he acabat tot el que podia fer..."Sóc 
        testimoni que en algun dels àpats amb què l'Ofèlia 
        Dracs decidia el rumb de les seves històries s'havia especulat 
        més d'un cop sobre aquesta possibilitat. Però ara, desapareguts 
        prematurament Joaquim Soler i Jaume Fuster, dos dels pedrolians més 
        entusiastes del grup, no crec que ningú més s'hi atreveixi.La 
        idea que menava Pedrolo a pensar en aquesta aventura naixia, tal com ell 
        explicava, en la seva pròpia experiència: "En la meva 
        vida hi ha un instant crucial, el de la guerra. Jo, que aleshores acabava 
        el batxillerat, volia ser metge, i de segur que ho hauria estat sense 
        aquesta guerra. És ben possible que la feina de metge m'hagués 
        allunyat de la literatura; no hi hauria ara, doncs, un Pedrolo escriptor, 
        sinó un Pedrolo metge. Tots dos eren possibles. I d'altres, és 
        clar..." Un 
        Pedrolo metge, una altra de les seves dèries, com es pot comprovar 
        amb la lectura de 'Successimultani' (1979), la més genuïna 
        de les seves obres de ciència-ficció, en què una 
        noia que té la facultat de viatjar en el temps i que en algun moment 
        ha conegut un Manuel de Pedrolo novel·lista, li envia al carrer 
        Calvet, domicili de l'autor, l'original d'una història que parla 
        d'una guerra civil, del triomf d'un dictador, d'activitats clandestines, 
        empresonaments i lluites d'alliberació nacional... Un original 
        que anirà a parar a les mans del doctor Manuel de Pedrolo, prou 
        conegut a Barcelona, que viu al carrer de Balmes en una època que 
        "...la convivència ciutadana no ha estat interrompuda per 
        cap fet bèl·lic des del temps de la darrera carlinada i, 
        fora, de la guerra del 14-18." Ciència-ficció pura, 
        evidentment! Al 
        llarg dels sis anys que li va ocupar la redacció dels onze títols 
        de 'Temps Obert', Pedrolo encara va trobar temps i imaginació per 
        escriure articles, narracions i cinc novel·les més: 'Joc 
        brut', 'Totes les bèsties de càrrega', 'A cavall de dos 
        cavalls', 'Mossegar-se la cua' i 'Milions d'ampolles buides'. I, entre 
        1975 i 1981, va publicar-ne vint-i-dues que guardava als calaixos a l'espera 
        que la mort del dictador suposés l'abolició de la censura 
        que les havia frenat, algunes de les quals ni tan sols les havia presentat 
        perquè ell mateix considerava impossible que fossin autoritzades.Pedrolo 
        va ser una persona completament lliure, que escrivia el que volia sense 
        pensar en els condicionaments de l'època. És possible que 
        l'extensió de la seva obra, la diversitat dels gèneres que 
        va tractar i, potser, l'obligada irregularitat que hi ha d'haver en tants 
        milers de pàgines hagi impedit que es realitzi algun estudi exhaustiu 
        de la seva obra. A Mataró només vam ser capaços de 
        parlar d'una petita parcel·la.Aquest 
        article ha sigut extret del diari AVUI. © 24/12/98 AVUI. Tots els drets reservats.
 |