| Com 
        a lectors disciplinats, notem que l'autor ens vol portar a l'arxipèlag 
        Fantasia cada vegada que ens proposa un món inexistent -de nul·la 
        o escassa viabilitat- o cada vegada que, instal·lats en un univers 
        corrent, veiem com vulnera les molt acreditades lleis naturals, o sigui, 
        fa pam-i-pipa a la inquisició científica vigent.Descansat 
        amb aquesta asseveració, renuncio a tot intent de fixar límits 
        o d'entrar en inútils classificacions en gèneres i subgèneres. 
        Els sostres i els prestatges que cadascú vulgui utilitzar dependran 
        de les premisses acadèmiques acceptades, i aquestes es poden complicar 
        notablement si es dóna entrada als fenòmens paranormals. 
        A més, les qüestions de perspectiva literària (els 
        somnis, els estats de vigília, les maniobres de la imaginació...) 
        poden alterar rotundament qualsevol catalogació o, pel cap baix, 
        fer-la tan absurda com comptar les extremitats d'un centpeus.Tanmateix, 
        cada joc té unes condicions mínimes de partida. I escriure 
        en clau fantàstica implica fer viatjar cap a les òrbites 
        sobrenaturals, allà on la impossibilitat terrenal dels fets narrats 
        ens deixa d'inquietar, allà on les aigües de l'absurd formen 
        part del paisatge. Si acceptem unes coordenades tan peregrines, doncs, 
        no ens preocuparà gens ni mica si estem trepitjant veritat o mentida, 
        perquè haurem admès que totes dues depenen del saber oficial 
        de cada època i cada cultura. El que avui se'ns presenta com a 
        irreal, demà pot tenir unes lleis pròpies.Cortázar, 
        apassionat explorador del que ell en deia "altres nivells de la realitat", 
        va fer una distinció prou clarificadora entre el meravellós 
        i el fantàstic. De petit era més sensible al meravellós 
        que no pas al fantàstic, ja que la seva militància d'estricta 
        racionalitat a la vida diària no li impedia jugar amb els fets 
        extraordinaris o insòlits. Potser per aquesta dèria, el 
        més alambinat dels seus relats difícilment pot encasellar-se 
        en el registre fantàstic, sempre hi ha alguna perspectiva des de 
        la qual allò rebut com a sobrenatural pot ser interpretat com a 
        natural. És en una línia semblant que Poe ja s'havia convertit 
        un segle abans en mestre de l'ambigüitat: qualsevol de les seves 
        rebuscades històries pot tenir una lectura fantàstica sense 
        que el que se'ns explica deixi de ser remotament possible.I ara 
        mateix, la fantasia té prestigi? Sovint s'ha dit que aquest tipus 
        de creació prospera en èpoques de raó quadriculada, 
        com una manera de combatre els abusos de l'esperit positivista. Si és 
        així, el nostre temps -tan cronometrat i informatitzat- sembla 
        perfecte per fabricar anticossos contra el pragmatisme i, en canvi, els 
        especialistes en ciència-ficció i fantasia es queixen del 
        poc predicament que tenen i de les etiquetes distorsionadores amb què 
        els editors encobreixen la mercaderia, com si tot allò que s'aparta 
        de la realitat verificable fos sospitós de subproducte.Potser 
        és que s'han trepitjat les possibilitats del gènere amb 
        material de patacada i restituir-li la dignitat costa molt més. 
        O potser sí que el lector té por de sortir de la rutina 
        que tant li costa d'habitar. En aquest cas, només cal apuntar-se 
        a un nou convenciment: explorar més enllà dels límits 
        coneguts serveix per inaugurar altres formes de realitat.Mentrestant, 
        la fantasia i els seus satèl·lits continuaran sent útils 
        perquè activen la mentalitat primitiva de l'individu i li fan trobar 
        alternatives a la fallida de l'ordre i la fe tradicionals. Quan l'esperit 
        s'asfixia de tantes raons, li queda el recurs d'aliar-se amb la bogeria 
        per recórrer els somnis, les passions internes i tot allò 
        que encara no disposa d'una formulació suficient. Treballar amb 
        l'incert i el desconegut sol revertir en mutacions dels coneixements i 
        de la mentalitat col·lectiva.Fantasia? 
        Sí, gràcies... I sentit d'innovació. I arriscar la 
        intel·ligència més genuïna. I anar més 
        enllà de l'entreteniment banal, prescindible.Aquest 
        article ha sigut extret del diari AVUI.© 17/09/98 AVUI. Tots els drets reservats.
 |