SOCIETAT CATALANA DE CIÈNCIA-FICCIÓ I FANTASIA

Biologia novel.lada. L'obra de Rosa Fabregat. Per Xavier Duran.

Molts comentaris generats pels experiments sobre organismes clònics o transgènics –éssers vius, als quals s’ha inserit un gen d’una altra espècie– han mostrat uns coneixements limitats i poca originalitat. I, més enllà dels comentaristes més o menys habituals, resulta curiós que el tema de les tècniques de reproducció assistida o les proves genètiques no hagi despertat la imaginació de gaires novel·listes. Posats a novel·lar sobre el tema etern de l’amor, per què no ficar-se a la ment d’un nen proveta o a discutir sobre discriminació a partir d’anàlisis genètiques? És amb aquestes mancances que prenen més relleu els pocs que ho han fet, sobretot si ho dugueren a terme ja fa catorze anys.

Va ser Rosa Fabregat, farmacèutica i escriptora, qui aprofità la seva doble formació i la seva inquietud intel·lectual per escriure una novel·la sobre la reproducció assistida, els nens proveta, els embrions congelats, i sobre les seves implicacions humanes, socials, ètiques i jurídiques. El llibre es deia ‘Embrió humà ultracongelat núm. F-77’. La mateixa història va prosseguir amb ‘Pel camí de l’arbre de la vida’, que ampliava el tema amb els transplantaments. No fa gaire, totes dues novel·les, pràcticament exhaurides, s’han reeditat conjuntament amb el nom de ‘La dama del glaç’, a Pagès Editors.

Quan van aparèixer les novel·les, el tema despertava la curiositat de poca gent i els debats eren escassos. Avui, l’interès s’ha estès, de manera que el tema apareix contínuament als mitjans. Però el debat parteix, en alguns casos, de certa frivolització. És cert que els mitjans l’han exposat a fons i que moltes persones s’han decidit a fer-ne l’anàlisi. Però sembla que alguns comentaristes mostren les seves limitacions quan no parlen de política i a les tertúlies quotidianes hi ha una manca evident de científics o d’altres persones que en puguin donar opinions prou fonamentades. D’altra banda, la fama de l’ovella Dolly ha portat a un debat que, tot i ser important –possible clonació d’humans–, ocupa tant d’espai que no deixa lloc a les discussions sobre fets més immediats, com la discriminació genètica, per exemple.

Tot això dóna més valor a les novel·les de Fabregat. A més, la forma narrativa, sens dubte, pot augmentar l’interès del públic i pot convertir-se en una manera més amena de discussió bioètica. Persones no atretes per l’assaig ni la divulgació hi trobaran, a partir d’un argument molt ben lligat, una font d’idees sobre alguns dels temes més colpidors de les ciències biomecàniques modernes.

Totes dues obres palesen que amb unes tècniques que ajuden a solucionar els problemes d’algunes persones també se’n generen de nous. La novel·la de Fabregat, pionera i una mica avançada en certa època, no fa sinó exposar situacions ben actuals –tot i que l’acció se situa l’any 2010. Ara hi ha individus que tenen diversos progenitors: biològics, legals… Hi ha germans fecundats al mateix moment que poden portar-se uns anys de diferència. Hi ha persones que estan emparentades i que mai no ho sabran, perquè la llei garanteix l’anonimat dels donants d’esperma i d’òvuls. No dóna prou, això, per a bastir nombroses històries que ajudin a reflexionar? Per les escasses persones que ho han fet, semblaria que no.

Les manipulacions genètiques són un dels temes de discussió a totes dues novel·les. Les tècniques no deixen de fer por: ‘Tinc por, Artínia, i en tinc molta, de por’, diu un dels personatges. I compara aquestes noves eines amb la que va causar la destrucció a Hiroshima i Nagasaki fa més de mig segle: ‘És igual, igual que la bomba atòmica que plana damunt els humans i els pot anihilar. Sabem que existeix perquè la veiem. És macroscòpica. Malauradament, els científics que manipulen els gens poden originar bombes microscòpiques que ens destrueixin per dins. Aquestes bombes no planen fora, a la vista de tothom, sinó que són aclofades a la mateixa essència del ser, en la seva part més sensible.’

Tot això dóna més valor a les novel·les de Fabregat. A més, la forma narrativa, sens dubte, pot augmentar l’interès del públic i pot convertir-se en una manera més amena de discussió bioètica. Persones no atretes per l’assaig ni la divulgació hi trobaran, a partir d’un argument molt ben lligat, una font d’idees sobre alguns dels temes més colpidors de les ciències biomecàniques modernes.

Un altre dels temes de reflexió hi és el dels transplantaments. En una època en què moltes implantacions d’òrgans d’una altra persona són gairebé rutinaris, pels milers d’individus que els han rebut i per l’esperança de vida que tenen, Fabregat fa que un altre personatge es pregunti sobre si aquestes operacions no afecten d’alguna manera la identitat: ‘El pensament que oprimia com un estrenyecaps la ment de Narcís era el següent: si tenim un cos format per un conjunt de cèl·lules… si totes aquestes cèl·lules constitueixen una colònia totalment organitzada… on situem el jo de l’individu? (…) …si aquesta matèria, en morir la colònia, és a dir l’individu com a ésser, es trosseja i es congelen al banc d’òrgans parts d’aquest cos i les seves cèl·lules, encara vives, s’hivernen, és a dir, se les deixa amb vida latent fins que són transplantades, en la seva entitat d’òrgans, a una altra persona… Què passarà? El jo es pot trossejar?’ Són algunes de les idees que l’autora discuteix, juntament amb d’altres temes, com ara què hem de fer amb els embrions supernumeraris congelats.

Rosa Fabregat ha utilitzat altres vegades la novel·la com a eina de debat. És així que ‘La capellana’ ha tocat el tema del sacerdoci femení. Curiosament, aquest tema i el de les tècniques de reproducció assistida es barregen a ‘Francina i la Providència’. Això és ciència-ficció o simplement literatura? Fabregat utilitza sovint el terme de prerealitat per referir-se a aquestes obres. No es tracta de fantasies pures, sinó d’aprofitament de temes ben actuals i d’algunes extrapolacions per a escriure assaigs novel·lats. feia ciència-ficció Zola quan aprofitava els debats de l’època sobre determinisme genètic? Més aviat aprofitava les eines literàries per debatre sobre ciència, i els avenços científics per perfilar històries i personatges. Probablement, avui Zola se sentiria cridat a recuperar el seu ‘Doctor Pascal’ i a fer-lo treballar, no ja en mapes genètics familiars, sinó en clonatge i altres camps. Sortosament, aquí també tenim alguns, tot i que pocs, experiments d’aquest tipus, com les novel·les que componen ‘La dama del glaç’.

 

Aquesta crítica ha sigut extreta de la revista SERRA D'OR. Número 459. Març de 1998

Accediu a una entrevista amb Rosa Fabregat, feta per Jordi Solé i Camardons.

Tornar